A P i e c e
by JAVIER BARRIOS


Structural Complexity #4 by Javier Barrios

≈≈/

An Essay

essay by javier barrios

 

essay by javier barrios

 

essay by javier barrios

EN/ 

There’s something about the focus you get when you’re working, which in an almost inexplicable way makes sense of what you’re making as you make it.

A conversation



Do you have a theoretical core, concept, or principle which defines your work?

I wouldn't say that I do. Usually the things that I work with originate from a genuine interest in specific subjects, or things I’m curious about, with an aim to contextualise that content and hold it up against the time we live in. Science, philosophy, technology, evolution, and astronomy are some of the topics I’ve touched on in my practice – partly because I too have a desire to see the big picture and ask the big questions about existence and meaning. In spite of my varied methods and use of materials, I can still discern a common denominator in my works on a good day, and total chaos on a bad one – if not vice versa.

When making work that is both abstract and research-based, playful and rigorous, do you approach it with a concrete sense of purpose, or do you figure this out along the way?

The part that has to do with making physical works goes through several phases, starting with an idea which grows into something completely different from what you first imagined. This is the natural way to work for me. Some elements are more planned and locked down than others, but there’s always a lot of room for the unplanned to become a part of the end result. When it comes to my own thoughts on content and concept, it’s something that usually comes as I make the work itself. There’s something about the focus you get when you’re working, which in an almost inexplicable way makes sense of what you’re making as you make it.

What are your thoughts on the possibilities and challenges for language/writing as a visual expression?

In my practice there’s not much writing in a traditional sense. However, I have gotten very interested in cave paintings and petroglyphs. Before the alphabets were invented, this was a kind of pictographic language. In my work I try to integrate a sense of visual writing from our own time, through geometric shapes arranged in complex combinations, mirroring algorithms, mathematics, computer code, etc. We don’t necessarily understand what it means or are able to read the content, but we are fully aware that these are things we deal with, which are essential in our daily life.

The fields of visual art and literature are littered with definitions we take for granted, in terms of what language/writing is. The purpose of this project is to challenge and broaden those definitions. What does writing mean to you?

The thing that fascinates me about language is that it’s not static; it’s in constant flux, mirroring both our society and the times we live in. It can constantly grow and become something else.

NO/

Det er noe med fokuset man får når man jobber som på nesten uforklarlig vis gir mening i det man lager mens det lages.

En samtale



Har du en teoretisk kjerne, konsept eller utgangspunkt som definerer arbeidet ditt?

Jeg vil ikke si at jeg har det. Stort sett kommer tingene jeg jobber med fra en genuin interesse for enkelte temaer eller ting som jeg er nysgjerrig på, med et mål om å kontekstualisere innholdet og sette det opp mot tiden vi lever i. Vitenskap, filosofi, teknologi, evolusjon, og astronomi er noen av de områdene jeg ha berørt i min praksis – delvis fordi jeg også har et ønske om å se på de store linjene og ikke minst stille de store spørsmålene om eksistens og mening. Tross mine varierte uttrykk og bruk av materialer så klarer jeg å se en rød tråd i mine arbeider på en god dag og kaos på en dårlig dag – om ikke omvendt.

Når du jobber med noe som er både abstrakt og gjennomtenkt, lekent og seriøst, tar du for deg arbeidet med en konkret hensikt eller er dette noe du oppdager underveis?

Den delen som handler om å lage fysiske arbeider går gjennom en del faser som begynner med en idé og som utvikler seg til noe annet enn det man hadde tenkt i utgangspunktet. Dette er en del av den naturlige måten jeg jobber på. Noen deler er mer planlagte og låst fast enn andre, men det også er mye rom for at tilfeldige ting skjer som blir en del av sluttresultatet. Når det kommer til selve refleksjonen jeg har om innhold og konsept så skjer dette som regel mest mens jeg jobber på selve arbeidet. Det er noe med fokuset man får når man jobber som på nesten uforklarlig vis gir mening i det man lager mens det lages.

Hva er dine tanker om mulighetene og utfordringene som ligger i språk som visuell uttrykksform?

I min praksis er det lite bruk av skrift i tradisjonell forstand. Men jeg har i den siste tiden vært veldig fascinert av hulemalerier og ristninger. Før alfabetene ble oppfunnet var dette en form for billedlig språk. I arbeidet mitt prøver jeg å integrere en form for billedlig språk fra vår egen tid, i from av geometriske former som står i komplekse kombinasjoner til hverandre og kan gjenspeile algoritmer, matematikk, datakoder, osv. Språk vi ikke nødvendigvis forstår hva betyr eller klarer å lese, men som vi er fullt klar over at vi forholder oss til og som er viktig i vårt daglige liv.

Som fagfelt er visuell kunst og litteratur fulle av definisjoner vi tar for gitt når det gjelder hva språk/skrift er. Målet med dette prosjektet er å utfordre og utvide disse definisjonene. Hva betyr det å skrive for deg?

Tingen som fascinerer meg med språket er at det ikke er statisk; det er i stadig utvikling, noe som både gjenspeiler samfunnet og tiden vi lever i. Det kan hele tiden utvikle seg og bli noe annet.

 

About the work:
Structural Complexity #4
has previously been shown at Fundacion MARSO, Mexico City (2018).

About the artist

Javier Barrios (b. 1979 in Mexico) is a Guatemalan/Norwegian artist currently based in Oslo, Norway. He received his diploma from Statens Kunstakademi in Oslo and from School of Visual Arts in New York. His work has been subject of several exhibitions in Europe and the US, including Bomuldsfabrikken, Haugar Kunstmuseum, Trafo Kunsthall, Galeria Arroniz, Fundacion MARSO, Outlet Gallery, Muskegon Museum of Art, MELK Gallery,  Rod Bianco Gallery, Galleri K and Galleri Brandstrup. He is also editor of VECTOR Productions.

Om verket:
Structural Complexity #4
har tidligere blitt vist i Fundacion MARSO, Mexico City (2018).

Om kunstneren

Javier Barrios (f. 1979 i Mexico) er en guatemalsk/norsk kunstner basert i Oslo, Norge. Han har studert ved Statens Kunstakademi i Oslo og ved School of Visual Arts i New York. Han har stillt ut verk i Europa og USA, blant annet hos Bomuldsfabrikken, Haugar Kunstmuseum, Trafo Kunsthall, Galeria Arroniz, Fundacion MARSO, Outlet Gallery, Muskegon Museum of Art, MELK Gallery,  Rod Bianco Gallery, Galleri K og Galleri Brandstrup. Han er også redaktør for VECTOR Productions.